Warning: Creating default object from empty value in /var/www/vhosts/stephan-klemm-bass.de/httpdocs/domnewrec/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-shortcodes/slideshow_layerslider/slideshow_layerslider.php on line 28
Stephan Klemm | Bass | Opernsänger

Vita

Bass singer Stephan Klemm was born in the Ger­man region of Sach­sen-Anhalt. He start­ed a degree in Ger­man stud­ies and the arts at Mar­tin-Luther-Uni­ver­si­ty in Halle before mov­ing to the „Felix Mendelssohn Bartholdy” Uni­ver­si­ty of Music in Leipzig. Here he stud­ied singing with Hel­ga Forner and lat­er worked with Brigitte Fassbaender.

Important Roles

He start­ed his work on stage in 1991. Since then Stephan Klemm has con­tributed to man­i­fold pro­duc­tions with, for exam­ple, Chris­tine Mielitz, Brigitte Fass­baen­der and Rose­mu­nd Gilmore. He has appeared at Ger­man opera hous­es such as the The­ater Dessau, The­ater Dort­mund, Nation­althe­ater Weimar, Nation­althe­ater Mannheim, Hes­sis­ches Staat­sthe­ater Wies­baden, Staat­sop­er Han­nover, Staat­sthe­ater Nurem­berg, the Staat­sthe­ater am Gärt­ner­platz in Munich the Opera in Leipzig and Berlin State Opera. Inter­na­tion­al­ly he has per­formed as Daland in The Fly­ing Dutch­man at the Teatro Liri­co di Cagliari, in Inns­bruck as Kezal in The Bartered Bride and in War­saw as Ram­phis in Aida.

In Wag­n­er’s operas he sings Fasolt/Fafner in Rhein­gold, Hund­ing in the Valkyre, Fafn­er in Siegfried, Hagen in Göt­ter­däm­merung, King Hein­rich in Lohen­grin, Land­graf Her­mann in Tannhäuser, King Marke in Tris­tan and Isol­de, and Daland in The Fly­ing Dutchman.

Further development

Con­cert work with, among oth­ers, the Dort­mund Phil­har­mon­ic, the War­saw Phil­har­mon­ic, the Ham­burg Sym­phon­ic Orches­tra, or the Berlin Phil­har­mon­ic and under con­duc­tors such as Ste­fan Sander­ling, Antony Her­mus, Jac van Steen, Marko Leton­ja, Christof Prick, Howard Arman, Antoni Wit, Jef­frey Tate, Ulf Schirmer and John Sor­gråds has estab­lished his pres­ence in Ger­many and abroad.

Teaching activity

Since the sum­mer semes­ter of 2017, he has been teach­ing at the Karl­sruhe Uni­ver­si­ty of Music, ini­tial­ly as a pro­fes­so­r­i­al assis­tant. Since 2021, he has held a sub­sti­tute professorship.

In March 2025, Stephan Klemm will con­duct a mas­ter­class in Dong­guan, China.

Plakat Meisterkurs Dongguan, China mit Stephan Klemm

Music

“Götterdämmerung: Hagen” Richard Wagner
Audio Player

Der neue Merker

Von den Solis­ten überzeugt zuerst Stephan Klemm, der nicht nur die stimm­lichen Voraus­set­zun­gen für einen wirk­lich schwarzen Hagen mit­bringt, son­dern auch mit Musikalität und vor­bildlich­er Artiku­la­tion fes­selt. Das ist ein erster Aktiv­posten für diesen neuen ‘Ring’.”.

Press reviews

Stephan Klemm stat­tet den König Philipp mit dun­klem Bass aus. Seine große Arie im drit­ten Akt “Ella giammai m’amo!” avanciert durch seine ein­dringliche Inter­pre­ta­tion und großar­tige Stimm­fär­bung zu einem musikalis­chen Höhep­unkt des Abends.

omm.deKönig Philipp II. “Don Carlos”

Dage­gen überzeugte Stephan Klemm als Hund­ing mit aus­drucksstarkem, immer fein aus­ge­sun­genem, abgestuften Bass und zeich­nete so ein ein­dringlich­es Bild als Chef der Nin­ja- Rächer.

Das Opern­glasHund­ing “Walküre”